• Indhold

Angrebet på demokratiet - 1940: Stormen på regeringen

Problemstilling: Grundskolen

 

 
 
 

Begrundelse

Demokratiet er til stadighed til debat.
Diskussionen om demokratiets fortsatte eksistens som det grundlæggende for det danske samfund er mere og mere påtrængende.
Mange unge er ikke medlemmer af politiske partier og interesserer sig ikke for politik. De må have indsigt i demokratiet og dets grundlæggende værdier.

 
 
 

 

Problemstillinger

  1. Hvad medførte krisen i 1930´erne?
  2. Hvem udpegede regeringen før og efter  1901?
  3. Hvad er forskellen på demokrati og diktatur?
  4. Hvem var Højgård kredsen og hvad gik de ind for?
  5. Hvad står DNSAP for?
  6. Hvem var deres tilhængere og hvad gik de ind for?
  7. Hvilke forventninger havde de danske nazister efter tyskernes besættelse af Danmark?
  8. Hvordan opfattede de danske nazister sig selv?
  9. Hvorfor var der slagsmål ved Den lille Hornblæser?
  10. Hvor mange danskere meldte sig til tysk krigstjeneste?
  11. Hvorfor fik DNSAP ikke ret mange stemmer ved valget i 1943?
  12. Hvorfor fik de danske nazister ikke magten i Danmark sådan som det skete i Norge?
  13. Hvordan så almindelige danskere på nazisterne?

 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 22/02 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund