• Indhold

Befrielsen - Bornholms befrielse

Problemstilling: Grundskolen

 

 
 
 

Begrundelse

Der er meget fokus på nutidens terroristangreb.
I forbindelse med forklaringer og begrundelser for terrorbombninger opstår ofte myter.
Disse myter bør altid indgå i en nærmere analyse af hvem, der kan have fordele af de etablerede myter.

 
 
 

 

Problemstillinger

  1. Hvem var blevet befriet ifølge frihedsbudskabet fra BBC?
  2. Hvem befriede Danmark?
  3. Beskriv ud fra billeder, plakater og erindringer, hvad der skete, da russerne bombede Bornholm?
  4. Hvorfor blev Bornholm befriet af russerne?
  5. Hvor mange russere var der på Bornholm fra 1945 til april 1946?
  6. Hvor stor en procentdel udgjorde de af øens samlede befolkning?
  7. Prøv at angive hvilke grunde von Kamptz kunne have til at overgive sig til henholdsvis briterne og til russerne?
  8. Hvorfor tror I, at brevet om Rønnes bombardement kan læses på Bornholms Museums hjemmeside?
    Kan det være fordi, det er den eneste beskrivelse, der findes?
    Eller kan det være fordi, det er sådan mange bornholmere gerne vil huske bombardementet?
    Og i bekræftende fald, hvad er det, der skal huskes?
  9. Hvorfor slog bornholmerne brædder, tagpap og andet for døre og vinduer i de beskadigede huse?
    Kender I til lignende situationer fra i dag? Hvilke?

 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 21/03 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund