• Indhold

Befrielsen - Bornholms befrielse

Problemstilling: Ungdomsuddannnelser

 

 
 
 

Overordnet

Hvilke stormagtsinteresser spillede ind i forbindelse med befrielsen af Bornholm?

 
 
 

 

Spørgsmål til artiklen og kilderne:

  1. Hvorfor regnede bornholmerne med en fredelig befrielse?
  2. Hvordan var holdningen til Bornholm hos briter og amerikanere?
  3. Hvilke teorier har været fremsat til forklaring af den russiske politik over for Bornholm?
  4. Hvad synes at være den rigtige forklaring over for den russiske politik, og hvad bygger den på?
  5. Hvilke grunde kan anføres til, at russerne forlod Bornholm i 1946
  6. Inddrag brevet og billederne fra øen for at belyse, hvordan bombningen må have set ud fra en almindelig indbyggers synsvinkel. Tag især stilling til, hvordan bombningen forklares, sammenlignet med artiklens forklaring og med, hvad man kan læse ud af dokumenterne blandt kilderne

 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 21/03 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund