• Indhold

Befrielsen - Tyske flygtninge i Danmark

Problemstilling: Grundskolen

 

 

Læs artiklen og besvar følgende spørgsmål:

  1. Hvor mange tyske flygtninge var der i Danmark, da der var flest?
  2. Hvilket år var der flest tyske flygtninge i Danmark?
  3. Hvor stor en del udgjorde flygtninge af det samlede befolkningstal i Danmark i 1945?
  4. Hvor i Tyskland kom flygtningene fra?
  5. Hvorfor flygtede de fra Tyskland?
  6. Hvor i Danmark kom de tyske flygtninge til at bo?
  7. Hvem sørgede for at de fik tøj og mad?
    Under krigen?
    Efter krigen?
  8. Hvorfor måtte de tyske flygtninge ikke komme i kontakt med den danske befolkning?
  9. Hvorfor sendte man ikke flygtningene hjem i et hurtigere tempo?

 

 

At fraternisere med fjenden

Det var strengt forbudt at "fraternisere" med tyskerne.
Jørgen fortæller at de tyske flygtninge gerne ville i kontakt med vagterne og at vagterne også gerne talte med dem.

  • Hvorfor tror du, at de danske myndigheder ikke ville have kontakt mellem danskere og tyske flygtninge?
  • Er du enig med Jørgen i at de unge tyske kvinder mest var interesserede i at tale med vagterne for at få lidt afveksling, eller kunne der også være andre grunde?
    Hvilke?

Overdødelighed

Mange af de tyske flygtninge var udmattede, da de ankom til Danmark.
Det havde ofte været svært at få mad nok under vejs og mange havde haft svært ved at finde egnede steder at overnatte og var blevet syge.
I mange år var det den officielle forklaring på, at der var mange tyske flygtninge, som døde i Danmark.
Senere er der blevet stillet spørgsmålstegn ved om der ikke var andre årsager som at de ikke fik nok at spise og at de ikke fik den nødvendige lægehjælp.

  • Undersøg hvor mange kalorier det anbefales at man indtager om dagen.
  • Sammenlign det med oplysningerne om kostens sammensætning og kalorieindhold i artiklen Tyske flygtninge i Danmark.

Arbejdsform

Dit billede på de tyske flygtninge i Danmark

  • Gå på billedjagt her på hjemmesiden og gå på biblioteket og find billeder af tyske flygtninge i Danmark i slutningen og efter 2. Verdenskrig.
    Vælg fem til ti billeder, som kan fortælle en historie om hvordan

    • de tyske flygtninge havde det
    • hvordan deres dagligdag i lejren forløb
    • hvordan de blev behandlet af de danske myndigheder
    • hvordan danskerne så på dem.

  • Hvis du bruger billeder fra bøger, skal du digitalisere dem ved hjælp af en skanner.
  • Læs også artiklen Tyske flygtninge i Danmark
  • Skriv din helt personlige historie, der sammen med billederne kan give læseren en stærk oplevelse af, hvordan det har været at være flygtning i Danmark.
    Forsøg at skrive til alle sanser.
  • Få en lærer eller en kammerat til at læse din historie og bed om deres kommentarer og forslag til forbedringer.
    Skriv historien igennem igen og sæt tekst og billeder op som en ugebladsartikel ved hjælp af et tekstbehandlingsprogram.
    Print den ud og monter den på sort papir inden du hænger den op på opslagstavlen.
  • Vælg et par klassekammerater og bed dem om at læse den endelige artikel og skrive en anmeldelse af den.
 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 25/02 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund