• Indhold

Befrielsen - 1945: Tilbage til hverdagen

Problemstilling: Ungdomsuddannelser

 

 
 
 

Overordnet

Hvordan kan forholdet mellem parter, der i en krig eller krigslignende situation, har modarbejdet hinanden, udvikle sig, når krigen er forbi?

 
 
 

 

Spørgsmål til artiklen:

  1. Hvilke visioner havde modstandsbevægelsen i maj 1945 for den politiske og sociale udvikling i Danmark?
    I hvor høj grad var der enighed i bevægelsen om disse visioner?
  2. Hvilke visioner havde "de gamle politikere" i man 1945 for den politiske og sociale udvikling i Danmark?
    I hvor høj grad var der enighed blandt partierne om disse visioner?
  3. Hvad var det, der fik de to parter, modstandsbevægelsen og politikerne til at mødes i et kompromis om Befrielsesregeringen?
  4. Hvilke metoder benyttede politikerne sig af for at komme tilbage til magten?
  5. Hvordan kan man forklare, at danskerne ved valget i oktober 1945 stort set vendte tilbage til det vante politiske mønster?
  6. Hvordan kan man forklare, at "venstre side" af modstandsbevægelsen tilsyneladende klarede sig bedre end "højrefløjen" af modstandsbevægelsen ved valget?
  7. Hvordan vil du vurdere modstandsbevægelsens betydning for udviklingen i Danmark i efterkrigstiden?
  8. Hvordan var udviklingen efter befrielsen i andre lande, der havde været besat, fx Norge, Frankrig og Holland?
    For at besvare dette må du finde oplysninger på nettet, i bøger og i medierne.
  9. Tal med folk, der har oplevet forholdene i 1945 (slægtninge eller andre folk, du kender) om, hvordan de vurderer den politiske udvikling efter befrielsen.

 

 

Spørgsmål til kilderne:

(Opsamlende spørgsmål)

  • Nogle mennesker i dag vurderer, at politikerne løb fra ansvaret for deres handlinger under besættelsen for at genvinde magten.
    Tag begrundet stilling til den opfattelse
  • Nogle mennesker i dag vurderer, at modstandsbevægelsen skulle have udnyttet muligheden for at ændre den politiske udvikling i Danmark efter befrielsen, men at de tabte sagen på gulvet.
    Tag begrundet stilling til den opfattelse.
 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 25/02 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund