• Indhold

Besættelsen i efterkrigstiden - Betydningen af modstandskampen

Problemstilling: Grundskolen

 

 
 
 

Begrundelse

Det er vigtigt at blive klar over, hvordan den fælles erindring bliver brugt af forskellige grupper i samfundet

 
 
 

 

Problemstillinger

  1. Hvad kan være grunden til Montgomerys udtalelse om modstandsbevægelsens betydning?
  2. Hvorfor er det vigtigt at Trommer gennemførte sin undersøgelser?
  3. Hvilken indflydelse har den danske industrisabotage haft på den tyske krigsmaskine i Europa?
  4. Hvilke grupper i det danske samfund kunne have gavn af at samarbejde med tyskerne?
  5. Hvilke grupper i det danske samfund kunne have gavn af en egentlig kamp mod tyskerne?
  6. Hvordan kunne modstandsbevægelsen støtte de allierede soldaters kamp mod tyskerne i hele Europa?
  7. Hvorfor kan en enkelt gruppe i det danske samfund ikke gøre krav på at fortælle den RIGTI-GE historie?

 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 25/02 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund