• Indhold

Hverdagen - Arbejdsløshed

Problemstilling: Grundskolen

 

 

Begrundelse:

Handel, økonomi og markedsforhold har stor betydning beskæftigelsen. En krig sætter desuden fokus på etiske problemer i forbindelse med arbejdets karakter og udførelse.

 

 

Problemstillinger:

  1. Hvorfor var arbejdsløsheden særlig stor i begyndelsen af besættelsen?
  2. Hvad gjorde partierne for at afhjælpe arbejdsløsheden?
  3. Hvad står L.A.B. for?
  4. Hvad fortæller plakaten fra L.A.B.?
  5. Hvor mange tog til Tyskland for at arbejde?
  6. Hvilke regler måtte de danske arbejdere i Tyskland indordne sig under?
  7. Hvad får vi at vide om etableringen af Aalborg lufthavn på filmklippet: Tyskerne bruger dansk arbejdskraft?
  8. Hvorfor blev lufthavnen bygget?
  9. Hvorfor falder arbejdsløsheden fra 1942?
  10. Hvilke nye arbejdspladser blev skabt på grund af besættelsen?
    Og hvorfor?

 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 22/02 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund