• Indhold

Hverdagen - Barn og ung under besættelsen

Problemstilling: Grundskolen

 

 

Begrundelse:

Børn og unge skal til alle tider forholde sig til de voksne og samfundets normer og værdier, men  hvordan påvirker krig og besættelse disse forhold?

 

 

Problemstillinger:

  1. Hvad betød besættelsen for børns opvækst og skolegang?
  2. Hvordan viste unge deres sympati for de allierede?
  3. Hvorfor blev mange københavnske børn sendt på landet under besættelsen?
  4. Hvordan kunne børn hjælpe til i hjemmet under besættelsen?
  5. Hvem var swingpjatterne?
  6. Hvorfor var mange voksne forargede over swingpjatterne?
  7. Hvorfor mente mange voksne, at ungdommen var fordærvet?
  8. Hvad taler for, at modstandskampen bl.a. kan tolkes som et ungdomsoprør?

 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 22/02 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund