• Indhold

Hverdagen - Mørklægning og luftalarm

Problemstilling: Grundskolen

 

 
 
 

Begrundelse

Krige har altid ramt civilbefolkningen.
Under 2. Verdenskrig blev luftbombardementer af byer en ny frygtelig oplevelse for mange.

 
 
 

 

Problemstillinger

  1. Hvorfor gjorde de danske myndigheder meget ud af at sikre, at der var mørklagt i Danmark?
  2. Hvorfor blev Aalborg bombet af briterne?
  3. Hvorfor blev Shellhuset i København bombet af briterne?
  4. Undersøg på et kort hvordan angrebet på Shellhuset fandt sted.
  5. Hvorfor bevæger flyet på billedet fra Shellhuset sig nede i taghøjde?
  6. Hvordan kunne allierede bombemaskiner i den grad tage fejl af Kiel og Vejle?
  7. Beskriv hvordan en luftalarm over Danmark forløb fra alarmens første signal til luftangrebet blev afblæst?
  8. Hvilke positive oplevelser kunne man få under en luftalarm?
  9. Sammenlign de to beskrivelser af luftalarmer fra Aalborg og Hamborg - gør rede for forskelle og ligheder.

 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 21/03 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund