• Indhold

Hverdagen - Rationering og erstatningsvarer

Problemstilling: Grundskolen

 

 
 
 

Begrundelse

Byttehandel, sort arbejde, hamstring, ændrede spisevaner og det daglige forbrug af kalorier er til stadighed til diskussion i alle familier.
Udsigten til mangel på bestemte fødevarer eller andre forbrugsgoder kan få os til at købe til mere end det sædvanlige forbrug.

 
 
 

 

Problemstillinger

  1. Hvorfor indførte regeringen rationeringsmærker?
  2. Hvilke varer blev rationeret?
  3. Hvilke varer var der størst mangel på?
  4. Hvorfor indførte Handelsministeriet maksimalpriser? Og hvad var maksimalpriser?
  5. Hvad betød rationeringen for danskerne madvaner?
  6. Hvad betød besættelsen for de danske landmænd?
  7. Hvilke erstatningsvarer kunne danskerne købe?
  8. Hvordan var disse erstatningsvarer i kvalitet og hvad var de lavet af?
  9. Hvordan fik man nyt tøj?
  10. Hvad lavede LAB?
  11. Hvordan fik danskerne de varer de gerne ville have?
  12. Find ud af om mangelsituationen betød det samme for alle eller om nogle grupper i samfundet fx ikke manglede noget? I bekræftende fald hvilke grupper?
  13. Hvordan fik man varme i stuen?
  14. Hvilke energikilder brugte man, når den varme mad blev lavet?
  15. Hvilke besværligheder var der forbundet med transport og rejser?

 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 22/02 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund