• Indhold

Sider af modstandskampen - Redningen af de danske jøder

Problemstilling: Grundskolen

 

 
 
 

Begrundelse

Årsager til vore dages flygtningestrømme og forholdene under og efter flugten er et stadigt tilbagevendende problem.
Hertil kommer forholdene omkring menneskesmugling.
I tilknytning hertil er mange optaget af, hvornår og om der bør udvises civil ulydighed.

 
 
 

 

Problemstillinger

  1. Hvordan betragtede nazisterne jøderne?
  2. Hvordan behandlede de jøderne i 1930´erne?
  3. Hvornår begyndte Hitler at forfølge jøderne?
  4. Hvor blev jøderne især sendt hen?
  5. Hvor mange jøder boede i Danmark og hvor boede de fleste?
  6. Hvorfor blev jøderne i Danmark ikke forfulgt fra besættelsens start?
  7. Hvem var Werner Best?
  8. Hvorfor spillede Werner Best dobbeltspil i forhold til de danske jøder?
  9. Hvordan foregik flugten til Sverige? 
  10. Er det rimeligt eller urimeligt at transporten kostede penge? Hvorfor? hvorfor ikke?
  11. Hvilke risici var forbundet med flugten for den flygtende og for hjælperne?
  12. Hvad vil det sige at gøre civil modstand?
  13. Hvornår er det efter din mening tilladt at gøre civil modstand?
  14. Hvad betyder antisemitisme?

 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 22/02 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund