• Indhold

Sider af modstandskampen - Redningen af de danske jøder

Problemstilling: Ungdomsuddannnelser

 

 
 
 

Overordnet

Hvorfor er Danmark kendt over hele verden for redningen af de fleste af de danske jøder under 2. Verdenskrig?

 
 
 

 

Spørgsmål til artiklen og kilderne:

  1. Hvilke argumenter har gennem historien været benyttet som begrundelse af anti-semitisme?
  2. Hvordan gav antisemitismen sig udtryk i Nazityskland?
  3. Hvorfor og hvornår startede de voldsomme masseudryddelser af jøder? (Inddrag fotografierne af massehenrettelser af jøder i Rusland
  4. Hvordan var de danske jøders forhold i de tre første år af besættelsen?
  5. Hvad menes der med Werner Bests "dobbeltspil" i forbindelse med aktionen mod de danske jøder?
  6. Hvordan kan man forklare den store støtte til jøderne blandt danskerne?
  7. Hvad viser kilderne: Maria Marcus', Hanne Kaufmanns og Valdemar Vedels beretninger om de danske jøders redning?
    • Om tankerne og vilkårene for jøderne i oktober 1943?
    • Om deres opfattelse af danskernes forhold til jøderne?

  8. Hvorfor har redningen af de danske jøder/"Miraklet ved Øresund" fået så stor omtale i udlandet?

 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 01/04 2011. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund