• Indhold

Sider af modstandskampen - Sabotage

Problemstilling: Grundskolen

 

 
 
 

Begrundelse

Udgangspunktet kan tages i sprængningen af en bilbombe og de omstændigheder, der kan skaffes om begivenheden.
Det diskuteres om det kan kaldes sabotage.
Herefter hvilke faktorer, der skal være til stede for at en sabotage kan opfattes som en nødvendighed.

 
 
 

 

Problemstillinger

  1. Hvorfor blev Riffelsyndikatet saboteret?
  2. Hvad blev saboteret?
  3. Hvilken betydning havde sabotagen for danskerne og for tyskerne?
  4. Hvilke grupper udførte de første sabotager og hvorfor var det disse grupper?
  5. Hvordan forholdt politikerne sig til sabotage?
  6. Hvad sagde Vilhelm Buhl om sabotagen den 2. september 1942?
  7. Hvorfor blev sabotagen mere effektiv efter 1943?
  8. Hvilke sabotageorganisationer er blandt de mest kendte?
  9. Hvordan stillede danskerne sig til sabotage i begyndelsen af krigen og i efteråret 1943?
  10. Hvad står D-dag for og hvad skete der den dag?
  11. Hvilken betydning fik D-dag for Danmark?
  12. Hvilken betydning fik jernbanesabotagen?
  13. Hvordan straffede tyskerne sabotører?

 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 22/02 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund