• Indhold

Samarbejde eller modstand - Modstanden

Problemstilling: Grundskolen

 

 
 
 

Begrundelse

En stormagt, der ønsker at udvide sin indflydelse, militært, økonomisk eller kulturelt over en anden nation, må regne med, at den truede nation vil gå til modstand under en eller anden form.

 
 
 

 

Problemstillinger

  1. Hvordan kan det enkelte menneske, hvis land bliver besat, reagere?
  2. Hvordan reagerede danskerne på den tyske besættelse den 9. april 1940?
  3. Hvilke grupper var de første der gjorde modstand?
  4. Hvad var ideen bag alsang og algang?
  5. Hvorfor blev alsang og algang en succes?
  6. Hvem gik ind i modstandsarbejdet?
  7. Hvorfor var der mange unge i modstandsarbejdet?
  8. Hvad skrev de illegale blade om?
  9. Hvad var ideen bag et illegalt kædebrev?
  10. Hvad stod der i Mogens Fogs åbne brev til venner og bekendte?
  11. Hvilken betydning fik dannelsen af Frihedsrådet?
  12. Hvad var indholdet af de containere, der blev kastet ned?
  13. Var indsatsen i modstandsbevægelsen prisen værd?

 
 
 
 
 
 
 
 

Problemstillinger er knyttet til denne artikel, mens arbejdsformer er knyttet til temaet.For grundskolen • problemstillinger
 • arbejdsformer

For ungdomsuddannelser • problemstillinger
 • arbejdsformer

 
 

DR har samlet en række filmklip om befrielsen under 4 forskellige temaer: "Befrielsesbilleder", "Det husker jeg", "På flugt" og "Historieløse".
Besøg websted med DRs filmklip om befrielsen.

 
 
 
 
 
 
 

Revision: 23/02 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund