• Indhold

Samarbejde eller modstand - Sammenstødet mellem samarbejde og modstand

Problemstilling: Grundskolen

 

 
 
 

Begrundelse

Den tyske "fredsbesættelse" betød at den danske regering samarbejdede med fjenden, og mens regeringen hele tiden blev presset af tyskerne, havde den kun ringe mulighed for at presse igen.

 
 
 

 

Problemstillinger

  1. Danmark kapitulerede den 9. april 1940 af frygt for bl.a. at få byerne bombet - Hvilke andre muligheder fandtes?
  2. Hvordan blev Danmarks tilslutning til Antikominternpagten modtaget i udlandet?
  3. Den danske statsminister talte i radioen den 2. september 1942 imod sabotørerne - Hvordan virkede talen på befolkningen?
  4. Hvilken indflydelse havde Christmas Møllers tale fra Storbritannien den 14. maj 1942 på befolkningen?
  5. Socialdemokratiet og Danmarks kommunistiske parti var under krigen uenige på en række punkter - hvori bestod uenigheden?
  6. Hvorfor fik modstandsbevægelsen først tilført store mængder våben og sprængstoffer i 1944?
  7. Hvorfor var det helt umuligt for den danske regering at gå ind på tyskernes krav i 1943 om
    dødsstraf for sabotører?
  8. Hvorfor blev folkestrejken i 1944 en kamp mellem tyskerne, Frihedsrådet og embedsmændene?
  9. Hvor stor magt havde Frihedsrådet over modstandsbevægelsen?

 
 
 
 
 
 

Revision: 08/03 2005. www.befrielsen1945.dk © 2005.
Undervisningsministeriet er ansvarlig for websitet. Teknik UNI•C
UNI•C - STYRELSEN FOR IT OG LÆRING
Vester Voldgade 123
København V
1552
Danmark

+45 35 87 88 89
N 55° 67.2586 E 12° 57.7133
. • Bund